Enkele dagen geleden hadden we het al over de voordelen van spraakherkenning op vlak van wegveiligheid. Maar er zijn ook gevaren aan verbonden. Zo blijkt het bijzonder moeilijk om allerhande functies te bedienen zonder de aandacht voor wat er op de weg gebeurt te verliezen. Uit wetenschappelijk onderzoek van de Amerikaanse Foundation for Traffic Safety en de University of Utah, blijkt dat toch tegen te vallen. 160 testpersonen testten de technologie zowel in een simulator als in het echte autoverkeer en daaruit bleek dat ze veel meer afgeleid werden dan algemeen wordt verondersteld. Daarbij dient wel gezegd te worden dat de afleiding vooral komt van slecht begrepen commando’s en het is net op dat vlak dat de jongste generatie spraaktechnologie grote stappen vooruit heeft gezet.
Niettemin liggen de resultaten in het verlengde van onderzoek naar handsfree telefoneren. Daaruit bleek ook al dat mensen die met de gsm in de hand telefoneren of handsfree eigenlijk even hard afgeleid worden. En dat leidt in de eerste plaats tot tragere reacties op de verkeersomgeving die er niet om liegen: een toename van de reactietijd met 20% tot 40%. Omdat we afgeleid zijn, hebben we ons voertuig ook minder onder controle en kunnen we minder onze koers aanhouden. U heeft wellicht allemaal al eens een “zwalpende” chauffeur voor u gehad die druk aan het gesticuleren is wanneer u hem inhaalt. Er bestaat nu ook technologie om de wagen op het rechte pad te houden en om autonoom noodstops te maken. Maar op de ene technologie betrouwen om de afleiding van de andere te compenseren … dat is wellicht niet de juiste houding achter het stuur …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz